Ma 18.6.- Ti 19.6. Helsinki- Gränna

Uusi seikkailu alkakoon! Olimme pohtineet tämän kesän reissua jo talvella ja tällä kertaa päädyimme tutustumaan tarkemmin naapurimaahamme Ruotsiin, joka oli tähän asti ollut joillakin reissuilla lähinnä kauttakulkumaa. Erityisesti olimme kiinnostuneita Gotlannista, koska kukaan meistä ei ollut siellä aiemmin käynyt.

Ennen matkaa loimme blogipohjan uudelle blogille sataman läheisyydessä.

Tämä reissumme alkoi treffeillä Helsingin Olympiaterminaalissa maanantaina klo 16.00. Molemmat pariskunnat olivat selviytyneet sinne omia reittejään, mutta laivaan menimme yhdessä. Siirryimme siis Tallinkin Silja Serenadella Helsingistä Tukholmaan ja vietimme ensimmäisen yön laivassa. Laiva lähti Helsingistä klo 17.00 ja oli perillä Tukholmassa tiistaiaamuna klo 9.30 paikallista aikaa.

Tukholmassa ei mennyt aikaa kovinkaan kauan, sillä vältimme ruuhkat uuden tunnelin ansiosta, joka ohjasi meidät moottoritielle todella sujuvasti. Moottoriteitä meidän ei kuitenkaan ollut tarkoitus ajella, vaikka toisinaan se olikin pakollista. Pääosin tämän päivän matkat sujuivat ajellen vähän pienempiä teitä.

Päivä oli Ruotsissa todella tuulinen ja toi meille mieleen viime kesän Puolan reissun. Muuten sää oli kuitenkin aurinkoinen ja lämmin. Matkalla näimme valtavan määrän peltoja, hevosia ja hyvin hoidettuja puutarhoja. Myös linnoja ja kartanoita tuli vastaan useampia. Miten naapurimaan maisemat ja rakennukset voivatkaan olla näin erilaiset kuin kotona!

Linköpingin paikkeilla alkoi tulla jo hieman nälkä ja päätimmekin hakea hieman evästä paikallisesta marketista. Eväät mukaan ja lounaspaikaksi valikoitui nurmialue erään jalkapallokentän laidalta. Hyvin maistui eväät raikkaassa ja melko tuulisessa säässä. Tästä olisi enää noin sadan kilometrin  ajomatka Grännaan, meidän tämän illan määränpäähän.

Sata kilometriä ei mennyt ihan hujauksessa, sillä jossain vaiheessa matkaa tie alkoi muuttua pienemmäksi ja pienemmäksi. Hieman jo alkoi hirvittää, mihin päädymme ajaessamme hiekkatietä, joka kasvoi heinää. Asfaltin näkeminen parikymmentä kilometriä ennen Grännaa oli ihan mukava juttu!

Matkalla pääsimme myös lossin kyytiin:

Olimme varanneet majoituksen Grännasta Bookingin kautta. Osoite oli Bergsgatan 64. Siellä meitä odottikin söpö pieni mökki, johon juuri ja juuri mahduimme. Mökissä oli kerrossänky ja lisäksi yötä varten kaksi ilmapatjaa. Lisäksi mökissä oli kiva ulkoterassi ja suihku löytyi myös ulkoa. Tuulinen sää ei kyllä houkuttanut suihkussa käymään kuin hyvin pikaisesti. Mukava asia motoristille oli, että saimme moottoripyörät säilöön autotalliin.

Sopu sijaa antaa:

Gränna on pieni kaupunki Vättern-järven rannalla. Siellä asuu vain reilut 2000 asukasta. Gränna on erityisen kuuluisa Polka-karkkien kotiseutuna. Kaupungissa näkyikin karkkimyymälöitä vähän siellä sun täällä. Illan ruokapaikaksi valitsimme muutamasta vaihtoehdosta satamassa sijaitsevan Hamnkrogenin, jonka ruokalistalla oli paljon tuoretta kalaa ja katkarapuja.