Pe 22.6.- Su 24.6. Visby- Slite

Juhannusaatto alkoi Visbyssä hyvin myrskyissä merkeissä. Merellä tuuli todella kovaa ja kiitimme onneamme siitä, että oma laivamatkamme oli osunut edelliselle päivälle. Merelle ei olisi tehnyt mieli tuossa säässä!

Hotellissa söimme hyvän aamupalan ja sitten juhannuksen viettoon kohti Sliteä, josta olimme varanneet majoituksen leirintäalueella.

Matka Sliteen kesti noin puolisen tuntia. Matkalla ei ollut juurikaan mitään erityistä näkemisen arvoista. Slitessä olimme aikaisin, mutta saimme vuokraamamme mökin jo käyttöömme. Majoituspaikkana toimi siis Slite Strandby, joka nimensä mukaisesti sijaitsi merenrannalla.

Mökkiin tullessamme kasasimme kaikki laukut pyöristä mökin lattialle. Aikamoista kuormaa tulee kannettua mukana. Ja lisäksi vielä kamojen roudaus päivittäin  aina uuteen majapaikkaan.

Laukuissa kannettiin myös vähän eväitä. Tässä vaiheessa jääkaappi näytti vielä kovin tyhjältä.

Teimme mökkiin päästyämme päätöksen, että lähdemme vielä pienelle ajelulle. Ennen sitä kävimme ostamassa mökkiin kaikki tarvittavat juhannusruoat. Systembolagetissa olimme käyneet jo edellisenä päivänä Visbyssä, koska juhannusaattona ko. liikkeet olivat kiinni koko saarella.

Juhannusaaton ajelut kohdistuivat Gotlannin saaren pohjois-osaan. Kävimme tällä reissulla myös Fårön saarella, joka on erillinen saari pohjoisessa. Saarelle mennään matkustaen lautalla. Lauttoja näytti menevän melko tiuhaan, joten kovin pitkää odotteluaikaa ei meillä ollut kumpaankaan suuntaan.

Varsinainen nähtävyys Fårön saarella oli majakka, joka on rakennettu jo 1840-luvulla. Majakan juurella söimme kaupasta ostetut salaatit ja nautimme raikkaasta meri-ilmasta.

Paluumatkalla mökille bongasimme juhannussalon ja muutaman kansallispukuisen neitokaisen. Juhannuksen juhlinta sai siis alkaa!

Meidän juhannusaaton juhlinta meni syöden ja juoden hyvin. Nyt pystyimme ottamaan hieman rennommin, koska seuraavat kaksi yötä pysyisimme samassa paikassa.

Perjantaina pelasimme myös vähän minigolfia leirintäalueen pihalla.

Meidän juhannuksen juhlinnan pääpäiväksi valikoitui lauantai. Maittavan kuohuviiniaamiaisen jälkeen pääsimme nimittäin nauttimaan lauttasaunan löylyistä. Kyllä maistui saunan löylyt ja vilvoittelu saunan terassilla. Miehet kävivät jopa pulahtamassa jäätävässä meressä.

Saunan jälkeen nopeasti peseytyminen mökissä ja vaatteet niskaan. Lähdimme katsomaan paikallista cover-bändiä leirintäalueen ravintolan terassille. Oli kyllä hyvä bändi. Soittivat mm. AC/DC: n ja Metallican biisejä. Keikan jälkeen jäimme vielä katsomaan jalkapallon mm-kisoja ravintolaan. Tunnelma oli katossa, vaikkakin Ruotsi lopulta hävisi pelin Saksalle.

Pitkän päivän jälkeen uni koitti varhain ja seuraavana aamuna olimme valmiita lähtemään jo klo 11. Mökin siivous kuului meille, mutta eipä siihen kauan mennyt aikaa, koska nopeat lähdöt ovat meille tuttuja.