To 22.6- Pe 23.6. Västervik-Visby

Västervikin mökki oli aamulla hyvissä ajoin jo tyhjennetty ja putsattu. Vähän yhdeksän jälkeen lähdimme ajelemaan kohti satamaa. Olimme varanneet jo etukäteen liput lauttaan, joka lähti Västervikin satamasta klo 10 määränpäänään Visby Gotlannissa. Lippujen hinnat olivat mielestämme melko korkeat. Asiaan saattoi kyllä myös vaikuttaa juhannuksen ajankohta. Menomatka maksoi (neljä henkilöä ja kaksi moottoripyörää) yhteensä 1528 kruunua ja paluu 2664  kruunua. Edestakainen matka maksoi meiltä neljältä siis vähän yli 400 euroa.

Melko pian pääsimme läpi pisteestä, jossa tarkistettiin matkaliput ja passit. Lauttaan pääsyä saimme kuitenkin vielä odotella noin puolisen tuntia. Ihmettelimme kovin sitä; että jokainen auto tarkistettiin hyvin tarkasti huumekoirien kanssa.  Emme myöskään saaneet selvyyttä siitä, tehdäänkö nämä tarkastukset aina lautan lähtiessä vai oliko tämä poikkeus. Vaikka kaikki autot käytiin läpi, niin moottoripyöriä ei tutkittu lainkaan.

Siinä odotellessamme lauttaan pääsyä, tarkistettiin naapuriautoa. Tarkastusta tehnyt mies käveli moottoripyörämme luona ja vahingossa potkaisi yhtä kypäristämme. Hän ei tokaissut tapahtumahetkellä meille mitään ja itsekin huomasimme vasta lautassa, että kypärässä kiinni oleva kypäräpuhelin tai oikeastaan sen antenni oli mennyt tilanteessa rikki. Tätä asiaa selviteltiin laivassa ja lupasivat olla yhteyksissä jälkikäteen.

Pääsimme laivaan vasta vähän ennen kymmentä, mutta nopeasti he sitten lautan lastasivatkin. Lähtiessä olimme vain viisi minuuttia myöhässä alkuperäisestä lähtöajasta.

Aamupalan (nachoja ja katkarapuleipää) söimme laivassa. Matka kesti yhteensä 2,5 tuntia ja muun ajan istuskelimme laivassa meille varatuilla paikoilla. Näissä laivoissa istutaan vähän samaan tapaan kuin lentokoneessa eli tuoliriveissä.

Puoli yhdeltä laiva oli vihdoin satamassa ja matka jatkui. Ennen hotellin etsimistä kävimme kuitenkin hakemassa Biltemasta varuilta akun, koska toinen pyöristä oli lähtenyt Västervikin päässä vähän huonosti käyntiin. (Onneksi tuolle akulle ei tullut kuitenkaan käyttöä koko reissun aikana.)

Hotellimme Visbyssä oli nimeltään Donners Hotel. Hotelli sijaitsi aivan Visbyn keskustassa ja olimme varanneet sieltä huoneiston, johon kuului myös aamupala. Hotellissa ei ollut omaa parkkipaikkaa, joten päätimme ottaa riskin ja jättää pyörät hotellin läheisyyteen polkupyöräparkin viereen.

Huoneisto oli todella iso ja uudehkon oloinen. Molemmille pariskunnille oli omat makuuhuoneet sekä WC ja kylpyhuone. Täällä olisivat mielellään viihtynyt pidempäänkin!

Koska olimme hyvissä ajoin saaneet jo hotellin, niin meille jäi aikaa kierrellä Visbyn kaupunkia. Lähinnä liikuimme vanhassa kaupungissa maisemia katsellen sekä syöden ja juoden hyvin! Kävimme myös syömässä jälkkärijätskit jopa Euroopan suurimmaksi mainitussa jäätelöbaarissa. Tarjolla oli 290 erilaista jäätelömakua!